W dniach 5- 9 maja 2025 r. dwie nauczycielki uczestniczyły w kursach na Cyprze: “Art & Environment. Earth Inspired Art For Creativity And Sustainability”, oraz “Outdoor Odyssey. Empowering Environmental Change Through Education For Sustainable Development In Outdoor Settings”.  

Kursy organizowane były w Nikozji, przez szkołę STANDOutEdu.  

Trenerki prowadziły zajęcia w różnych miejscach, codziennie przygotowując nową porcję wiedzy, pomysłów i doświadczeń.  

Zajęcia urozmaicone były o wizyty terenowe w paśmie górskim Troodos (zajęcia leśne), w rejonie Cape Greko, położonym na południowo-wschodnim wybrzeżu wyspy (zajęcia morskie), w Riverland Biofarm i w siedzibie szkoły. Nauczycielki eksplorowały przyrodę, współpracowały w międzynarodowym środowisku, dzieliły się swoją wiedzą i nabywały nowe umiejętności. 

Trenerki miały wiele pomysłów, żeby zajęcia były atrakcyjne, wykazały się ogromnym zaangażowaniem i doskonale rozumiały możliwości uczestników. 

Rezultaty: 

po kursie “Art & Environment”: 

  • wdrożenie edukacji ekologicznej przez wykorzystywanie natury do tworzenia “sztuki”, 
  • wprowadzenie do koncepcji środowiskowych, zasad zrównoważonego rozwoju i znaczenia edukacji na świeżym powietrzu, 
  • pedagogika edukacji na świeżym powietrzu, 
  • poznanie skutecznych metod nauczania, projektowania programów nauczania i technik wspomagających w  formach edukacji na świeżym powietrzu, 
  • poznanie technik uczenia się przez doświadczenie, 
  • udział w praktycznych strategiach angażowania uczestników w działania praktyczne, zajęciach na świeżym powietrzu i doświadczeniach terenowych,   
  • zrozumienie kulturowego i społecznego wymiaru problemów środowiskowych; 

po kursie “Outdoor Odyssey”: 

  • umiejętność obserwacji, nawiązywania kontaktu i czerpania inspiracji z otaczającego środowiska, 
  • umiejętność przeniesienia piękna natury na kartkę papieru , 
  • umiejętność przygotowania ekologicznych materiałów artystycznych do zajęć i prac twórczych,  
  • poznanie możliwości doboru naturalnych materiałów artystycznych zgodnych z zasadami zrównoważonego rozwoju, 
  • umiejętność technik przekształcania form naturalnych i krajobrazów w kompozycje artystyczne, 
  • poznanie i stosowanie w praktyce różnych technik malarskich które nie tylko rozwijają umiejętności artystyczne, ale też promują zrównoważony rozwój, 
  • umiejętność tworzenia trójwymiarowych prac inspirowanych środowiskiem. 

  

Poza tym udział kursach obfitował w kolejne doświadczenia językowe, nowe kontakty i pozytywną współpracę.